Monday, September 28, 2009

Siri Animasi Popular Tempatan Upin & Ipin Bakal ke Saluran Disney


 

Sumber: BERITA HARIAN, 28 Sept 2009
Oleh Rozdan Mazalan


WALAUPUN menghadapi risiko daripada lanun cetak rompak, ia tidak menghalang Les’Copaque Production Sdn Bhd untuk memasarkan filem animasi terbitannya, Geng: Pengembaraan Bermula dalam medium cakera padat (CD) dan cakera video digital (DVD) kerana yakin peminat setia karektor watak berkembar Upin & Ipin dengan mendapatkan produk asli sebagai tanda sokongan.

Sokongan padu daripada peminat itu terbukti apabila CD dan DVD filem itu sudah dijual lebih 60,000 unit sejak ia dipasarkan kira-kira seminggu sebelum Aidilfitri menyebabkan syarikat penerbitan ini terpaksa membuat cetakan sebanyak 70,000 unit lagi.

Pengarah Urusan Les’Copaque Sdn Bhd, Burhanuddin Md Radzi berkata, tindakan pihak tidak bertanggungjawab mencetak dan menjual secara haram memang tidak dapat dielakkan tetapi ia hanya memberi kesan minimum.

“Sejak CD dan DVD Geng: Pengembaraan Bermula yang tulen mula dicetak dan dipasarkan, pada masa kita juga sudah menyedari memang ada banyak CD dan DVD cetak rompak di pasaran.

“Memang kita tidak mampu untuk berbuat apa-apa untuk menghalang kegiatan haram itu. Namun, saya amat berterima kasih kepada peminat setia filem ini kerana terus menyokong industri filem kita dengan mendapatkan CD dan DVD yang tulen kerana kualitinya lebih baik dan terjamin," katanya yang dihubungi Hip baru-baru ini.

Filem Geng: Pengembaraan Bermula yang ditayangkan pada Februari lalu mendapat sambutan amat memberangsangkan sehingga mencatatkan kutipan kasar lebih RM6 juta.

Buhanuddin juga memaklumkan filem Geng kini sedang ditayangkan di 40 pawagam di Jakarta dan Bandung, Indonesia sejak dua minggu sebelum Aidilfitri lalu dan menerima sambutan di luar jangkaan.

"Apa yang dimaklumkan kepada saya lebih 1,000 penonton membanjiri semua pawagam setiap hari untuk menonton filem ini yang ditayangkan lima hingga enam kali sehari, Mengikut perjanjian, filem ini akan ditayangkan selama sebulan di sana," katanya.

Tambah Burhanuddin lagi, sejak filem itu ditayangkan di Indonesia, karektor Upin & Ipin mula mendapat tarikan bukan saja daripada kanak-kanak di sana malah peminat daripada pelbagai peringkat usia.
"Filem ini turut menarik minat penyanyi kumpulan Dewa 19, Ahmad Dhani apabila dia menawarkan diri untuk mencipta lagu tema bagi siri Upin dan Ipin akan datang.

"Kita tunggu sajalah lagu yang dihasilkan Ahmad Dhani nanti kerana sekarang ini pun kita juga sedang menyiapkan siri Upin & Ipin sebanyak 42 episod untuk TV9 yang sudah disiarkan sejak Ramadan lalu. Siri ini akan terus disiarkan sehingga penghujung tahun ini,” katanya.

Upin & Ipin dalam empat bahasa

Dalam perkembangan lain, filem kedua terbitan Les' Copaque Production berjudul Upin & Ipin: Angkasa cuba menjadi filem animasi tempatan pertama ke pasaran global iaitu Asia Tenggara dan negara-negara Eropah tidak lama lagi.

"Kita dalam proses akhir sebelum pemeteraian perjanjian bersama saluran Disney yang berminat dengan kualiti yang ditonjolkan menerusi filem Geng.

“InsyaAllah, majlis perjanjian itu akan dibuat di Cannes, Perancis dan bakal dihadiri dan disaksikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Pihak Disney bersetuju menyiarkan siri Upin dan Ipin di Asia Tenggara serta Korea yang seterusnya membuka peluang kepada kami bagi mengembangkannya ke Eropah melalui pasaran mereka.

"Buat masa ini mereka bersetuju mengambil siri Upin & Ipin sebanyak 42 episod untuk disiarkan dalam saluran Disney sepanjang musim cuti sekolah nanti. Siri ini juga akan dialih bahasa kepada bahasa Mandarin dan Inggeris.

“Mereka turut berminat untuk bekerjasama dengan kita bagi menghasilkan filem Upin & Ipin: Angkasa,” katanya yang akan memulakan kerja-kerja penerbitan filem kedua itu tahun depan dan dijangka siap sepenuhnya pada 2011.

Tidak dengan itu saja, filem Geng; Penggambaran Bermula akan ditayangkan di India bermula November depan.

"Kita sudah mendapat tempahan daripada 400 pawagam di India. Buat masa ini kita sedang dalam proses mengalihkan bahasa kepada bahasa Hindi,” kata Burhanuddin.





i said: Bangga menjadi salah seorang peminat Upin & Ipin.  Bangga buat julung-julung kali hasil kerja 100% Anak Malaysia menjadi pilihan dunia.

2 comments:

Zonan said...

Assalamualikum & Selamat Hari Raya..

Papa sekeluarga mmg minat giler kat Upin & Ipin ni...

Ibad ade rupa cam Ipin x?

Metul..metul...metul

2 singgit!!!!

Selamat Pagi Cikgu....


err..err Kak Ros garang la....

Frodo Baggins said...

huahuahauhauhauhau ....


ske mail!!!!!


Frodo @ mail!


bangga jugerkk!!! Malaysia boleh!


((selamat hari raya maaf zahir dan batin. salah silap pohon dimaafkan))


Hugz

Blog Widget by LinkWithin