Tuesday, July 21, 2009

Tiada Tajuk Untuk Ini

  
Kalau mengikut perancangan aku, sepatutnya aku berada di Penang Sabtu lepas. tp aku kene cancel plan itu saat2 akir dssbkan bbrapa perkara yg  xdpt aku elakkan. nak dijadikan cerita, makcik aku ade seminar hari sabtu tu.. so seperti biasalah lah, klu ade khidmat pengurusan jenazah dperlukan aku la yg kene pegi. kunun2 aku ni asisstant makcik aku lah.. makcik aku ni dia handle pengurusan jenazah. ketika aku sdg bersantai tgh hari sabtu tu, makcik aku kol suh aku pegi Bilik Mayat Hospital ******. katenya ade jenazah yg nak diuruskan.

so aku pun pegila dgn mami si dokto & otoman (kakak). so smpi je aku kat bilik mayat, hospital ******. aku tgk ramai  waris arwah ni dah tggu.. arwah ni ade 5 org anak , so 3 org anak perempuan dia hand's on skali mandikan mak dia. ahmdllh jenazah arwah selesai dmandikan.. masa aku & kakak tgh kapan kan jenazah ni, aku berbasa basilah dgn salah sorang anak arwah. aku dapat tau yg arwah ni ade anak bongsu umo 18 thn. masa tu aku pikir yg mungkin bdk ni dah smpi Kedah (sbb jenazah ni nak dihantar ke Kedah).
Tiba2 je makcik aku ade kat dlm bilik mayat tu.. entah bila dia sampai pun aku tak prasan.. (concentrat wat kejela kunun). so kami pun menyambung la keje2 mengkapankan jenazah tu.. saat kami nak tutup muka arwah tu (kain kapan dbhgian muka akan ditutup/diikat paling akhir)..
Aku: klu anak2 arwah nak cium ke, nak pelok ke..boleh lahh skang.. sbb lepas ni kita nak solatkan.. pastu trus anta balikkan ???
Anak menantu arwah ni pun bergilir lah pegi cium arwah mak dia, termasuklah suami arwah ni..
Makcik Aku: ada sesiapa lagi nak tgk arwah ni..??
aku & kakak dok pndng2 waris arwah.. tiba2
Anak Arwah 1: Ustzh, tggu sat kami nak bwk adik kami yg bongsu tgk mak..
Makcik Aku: dia kat maner?
Anak Arwah 2: ade... kat kereta..
Makcik Aku: laaaa.. knp x bwk dtg sini.. dah, panggil2.. umo dia baper thn??
Anak Arwah 2: umo dia 18 thn.. tp ustzh... adik sy ni.. dia kurang sikit.. syndrom down.. (dgn muka serba salah)
Makcik Aku: dia tau tak, mak dia dah xde??
Anak Arwah 1: tak.. tp masa arwah ni sakit dia tau..
Makcik Aku: knp x bg tau..? kamu kena bg tau.. patutnya tadi bwk je dia dtg sini.. biarkan dia tgk arwah ni dimandikan.. sekurang2nya bila dia nmpk, dia ingat... jadi kita boleh terangkan pada dia.. yg mak dia dah xde lagi..
Then, masuk anak arwah ni yg sulung (lelaki), bwk sorang bdk yg fizikal dia nmpk mcm bdk sekolah rendah je.. bdk pompuan..dia trus meluru kat jenazah mak dia masa tu..
Anak Bongsu: Mak....... Makkkk... (pelat)
Anak Arwah 3: adik, mak dah xde dah... (pelok bahu adik dia)
Anak Bongsu: mak dah x sakit dah?? semua sakit dah buang??? (muka dia masa tu penuh pengharapan tp mata dia nmpk sgt sayu)
Semua org kat situ merembes (termasuk aku & kakak).. anak2 arwah tu jgn ckplah...
Anak Bongsu: mak... ampun mak.. ampun.. mak..(smbil usap2 bdn mak dia)
Anak Bongsu: mak dah x sakit kan???? mak dah x sakit dah..
Aku pndng anak arwah 1.. mengharapkan penjelasan..
Anak Arwah 1: spnjng arwah ni sakit... adik akak ni sehari berpuluh2 kali mintak ampun..
Anak Arwah 3: adik.. mak dah ampun kan adik. mak dah ampun kan adik.. (usap2 pale adik dia)
Anak Bongsu: mak.. mak dah baik. ........ (butir bicara yg aku x dpt nak tangkap)
Anak Bongsu: (........) amin amin amin
Anak Arwah 2: adik doakan mak yee... doakan mak.
Pastu dia pelok kakak dia.. masa ni mmg dia nangis sesungguh hati.. masa tu tuhan je tau, betapa sbnrnya aku rasa cam nak pelok dia..
Makcik Aku: adik, mak dah xde kan??.. nnt adik doakan mak yg baik2 je lagi.. Jaga la adik tu baik2 (smbil pndng kat anak2 arwah tu)
Jenazah arwah ni dpt disempurnakan dgn baik.. aku secara peribadi mengharapkan  si adik akan mendapat perhatian & kasih sayang yg tak berbelah bagi dr ayah & adik bradik nya yg lain.. 
Besar sungguh pengajaran yg aku dapat dr peristiwa ni..
1. aku patut bersyukur, pd saat Dia menjemput ibu aku yg tercinta.. aku sudah boleh berdikari sendiri. aku dijadikan tuhan sempurna sifat & akalnya..
2. kehilangan dan pemergian org yg tersyg pasti boleh difahami oleh sesiapa shj.. wlu org yg cacat akal sekalipun pasti memahami hakikat itu!!
3. wlupun insan istimewa sprti adik bongsu, dia sedar yg, keampunan & keredhaan ibu & bapa adalah kunci kebahagian & ketenangan hidup..
4. jgn lupa mendoakan ibu bapa.. sama ada mereka masih hidup ataupun yg telah tiada..
Memandang pd diri aku yg serba sempurna seandainya dbndingkn dgn adik bongsu... sbnrnya aku lebih ketara kekurangan jika dibandingkan dgn dia..
__________________________________________

Lirik Lagu : Aeman - Buatmu Ibu
Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu 

Klu nak nk dgr lagu ni sila klik sini
 
Sumber utk:
p/s: maaflah.. entry aku kali ni, emo sesangat.. fyi, aku still lagi merembes bila tulis entry ni.. nmpknya aku dah dpt reminder letter dr DIA...

6 comments:

The Hobbit Frodo said...

osh .... i lost my words. Aku sedih gilerrr baca.

-Ain-Dak In- said...

waaaaaa...
kak osh...
org dah menangis ni....
duh..duh..
sungguh x tahan....................
aish........

pejuangkesan said...

Slm Osh...
Ko telah hidangkan aku satu kisah yg betul2 menyentuh hati aku.Aku masih ada kedua2 org tua. Namun sering berjauhan dengan mereka. Study jauh, bertugas lagi lah jauh dari mereka. Rasa mcm nk balik & peluk ibubapa aku masa ni jga...

illaieylla said...

aku???? wordless......

Zonan said...

Assalamualaikum Osh

Jatuh jugak air mata jantan papa ibad..

Terus teringat Muhammad Ibad Farhan..

Good entri

Farah Jasni said...

Nain >>>> sedey nain, mmg sedey.. apatah lagi si bongsu yg menanggung ni..

Ain Comei >>>> Akak balik tu menung jap.. pastu nak tdo mlm tu merembes lagikkk.. touching sungguh!!

PK >>>> mungkin ni sebaiknya menjadi pesanan utk kita semua.. aku yg dah ilang ibu.. pun kkdang terlupa pada si ayah yg masih adee.. apatah lagi yg dah tiada dgn kita. berbuat baiklah pd mereka.. itu yg sebaik2 nya....

Kak illa >>>> osh amik masa 2 hari nak pikirkan mcm mane nak mulakan kisah ni.. tp yelah kan, osh sendiri pun ilang kata2.

Papa Ibad >>>> tima kasih papa ibad.. N3 yg baik.. dan osh harap semua org yg membaca mengambil iktibar. dan ini peringatan & pengajaran tuk osh pd hari tu. teguran plg halus dr DIA tuk osh... semoga ibad membesar menjadi seorang lelaki baik dan manusia yg soleh..

Blog Widget by LinkWithin