Wednesday, September 9, 2009

Peramah vs Pendiam

Anda wanita diluar sana, memilih teman lelaki yg bagaimana? seorang yang peramah atau pendiam? lelaki peramah disini bukan merujuk kepada seorang yg mulut manis @ bermanis mulut, tetapi suka bercampur gaul dan berbual-bual dgn rakan karib, keluarga @ buah hati (lebih merujuk kepada sikap ramah). manakala seorang yang pendiam adalah orang yang tidak suka bercakap @ tidak ramah. jika ditanya tentang pilihan saya, saya cenderung kepada lelaki yang peramah. knp? sbb saya seorang yang suka bercerita, saya nak bercerita dengan seorang yang ada tindak balas @ jawapan dengan setiap cerita atau persoalan saya. sekurang-kurangnya ada tindak balas dari riak wajah, intonasi suara atau jawapan ringkas spt hmm, yelah, kan?... malah saya boleh bercerita tentang apa sahaja yang saya suka..


saya sering mendengar lelaki merungut mengenai teman wanita @ isteri mereka yg byk cakap, terlalu banyak rungutan dan berbagai-bagai lagi.. pada saya wanita-wanita ini mula bercakap, berleter, merungut hanyalah kerana ingin didengari ataupun minta diberi perhatian.. perhatian itu yg penting sebenarnya.. saya percaya ada segelintir wanita yang kehendaknya tidak serupa dengan apa yang saya coretkan disini. tetapi saya juga percaya majoriti wanita mempunyai perasaan sama seperti saya.


ramai wanita disalah erti kerana rungutan-rungutan kecil, atau luahan tidak puas hati mengenai sesetengah perkara yang dianggap remeh oleh lelaki. contoh seperti warna baju, cuaca, jerawat, dan macam-macam lagi.. konon-kononya lelaki tidak faham mengenai tujuan dan kehendak wanita itu. wahai lelaki, anda tidak perlu faham dengan naluri wanita, kerana lelaki tidak akan dapat memahami mereka.. kerna itu anda menjadi lelaki.. faham maksud saya? :) anda tidak perlu faham segala-galanya, pandai serba serbi, untuk mewujudkan komunikasi berkesan.. untuk membuat kan wanita merasakan yang si lelaki benar-benar memberi perhatian kepada setiap ceritanya.. setiap perlakuannya, dan setiap permintaannya.. cukup sekadar anda meluangkan masa dan meminjamkan telinga anda untuk segala ceritanya.. mungkin boleh meminjamkan bahu untuk curahan airmatanya (ini untuk yg dah kahwin shj). ini hanya berkesan seandainya anda lelaki mendengar sebagai teman/kekasih/suami bukan anda mendengar sebagai tunggul yang bernyawa..


pada pendapat saya, sbnrnya mengambil hati seorang wanita ini mudah (bagi yg bukan mata duitan), beri perhatian pada setiap ceritanya, perubahannya (tmbh pula utk memikat hati lelaki), sesakali membantu dia, yang paling penting jagalah komunikasi dua hala antara si lelaki & si wanita (komunikasi tunjang satu-satu hubungan). kerana semakin bertambah usia sesuatu hubungan semakin rapuh komunikasi antara duanya. berbicara, berbual, bercinta, berbincang .. atau apa sahaja yang menghasilkan komunikasi 2 hala. bukan bergaduh, takut memburukkan lagi hubungan sedia ada.


wahai lelaki, dengarlah luahan hati, rungutan, cerita atau apa sahaja dari wanita dengan HATI anda. jangan sesekali mendengar dengan AKAL anda. jika anda mendengar dengan hati, perhatian anda tidak akan sesekali terjejas seandainya rungutan wanita itu, tidak relevan sama sekali.. ibaratnya kita mendengar angan-angan anak-anak kecil mengenai hero kegemaran mereka, kita tetap mendengar dengan penuh perhatian kerana kasih sayang dari hati kita, walau pada hakikatnya kita sedar itu tidak kan berlaku. inilah perbezaan wanita & lelaki, perbezaan dari segi emosi & logika.. perbezaan yang wujud sejak dari azali lagi..


nampaknya bicara saya menjadi berat sebelah dan terkeluar dari tajuk asal... maafkan saya jika ada yang tidak bersetuju dengan pendapat saya. saya sekadar mencoretkan apa yg saya rasa & ketahui..








p/s: saya sedih bila bicara saya tidak didengari, kadang-kadang saya merasakan seperti wujudnya alasan itu adalah untuk tidak hadir mendengar cerita saya.. acapkali jasadnya hadir untuk mendengar tetapi dalam masa yang sama rohnya sudah keluar mengembara di alam mimpi.. saya letih diperlakukan begini...

5 comments:

Zonan said...

Assalamualaikum

Wah!! cam seyes manja je n3 ni...huhuhuhuhuhu

ade yg betul ade yg tidak kerana sikap manusia ni berbeza-beza.

pilihan manusia pun tidak sama.

so tepuk dada tanya selera.

good n3 osh

-Ain-Dak In- said...

kak osh laling...
hehehehehe..
sapakah yang tidak mendengar celoteh mu itu..
hehehehehe....

rasanya..cuping telinga ain ni masuh bertahan tok mendengar celoteh kak osh..
don worry sis..
hehehehehe...

Razif Radzi said...

osh..
ni rahsia wanita kan..
aku baru tau..
pelajaran baru utk hari ini..
ade ape citer jgn malu2..
ada anak murid sedang blajar mengenali wanita..
papa ibad takpa dia dah terra..

fakur said...

seorang lelaki membebaskan diri untuk menyempitkan pilihan.
seorang perempuan menyempitkan pilihan untuk membebaskan diri.

Farah Jasni said...

papa >>> wslm wbt papa.. manja??? mana ade. saje bercerita.. hmm pilihan manusia mmg tak sama.. ada yg pandang hidung penyek tu chanteq, ade yg nmpk comell.. aneh tp benar.. papa suka yg pendiam ke?? muahhahaha

ain >>> ain cayang.... tima kasih sbb masih sanggup mndgr cerita akak.. ur my best sis la.. terharuuuu..

razif >>> ajib, ni mukan rahsia, hanya sekelumit maklumat mengenai wanita.. itupun bukan semua nya begini.. ni sekadar cerita dr perspektif aku bukan ilmuan & masih cetek pengalaman ...

Saudara Faqur >>> wahhh.. kagum!! saya percaya saudara faqur tentu punya sebab yg sendiri utk memberi komen yg sedemikian.. terima kasih daun keladi sbb sudi memberi komen disini.. lain kali dtg lagi ye..

Blog Widget by LinkWithin