Thursday, June 4, 2009

Tentacles lemon??

buah aper ni? (scary!!)
bunga dia

keratan rentas bhgian atas
keratan rentas bhgn jari2 tu


berdasarkan pada rupa buah yg menakutkan ini ramai yg betanggapan buah ni sekadar rekaan je. namun hakikatnya ia benar2 wujud. dan kewujudan buah diatas bknlah disbbkan mutasi, modifikasi genetik ataupun penyakit. malah buah diatas merupakan salah satu buah purba yg masih wujud diatas muka bumi kita selain ginko biloba.

nama saintifik bg buah ini adalah Citrus medica var. sarcodactylis (Buddha's Hand, Buddha's Hand citron, or Fingered citron). buah nie dikatakan berasal dr bhgn Utara India dan bawa ke China lebih kurang 1500 thn dahulu (era pemerintahan Dinasti Tang). secara lansung kita dpt simpulkan yg buah ni merupakan ahli keluarga Rutaceae @ citrus.

pokok berduri ini mempunyai boleh mencapai ketinggian sehingga 2 meter dan menghasilkan bunga berwarna ungu (kelopak diluar), putih (kelopak dlm) serta berbau wangi. buah ini mempunyai biji dan mempunyai kulit yg tebal serta tidak menghasilkan jus yg byk. kdgkala hmpir tiada jus. isi buah ini juga terlalu sedikit. keistimewa buah ni, ia menghasilkan bau citrus yg berbeza, harum dan thn lama. dsbbkan itu, masyarakat china dan jepun menggunakan buah ni sbgai pewangi dlm rumah atau bilik.

kulit (kulit ari berwarna putih) buah citrus ini sesuai dikormesialkan dsbbkan rasa nya yg tidak pahit. masyarakat barat mencampurkan kulit buah ini dlm salad, adunan kek, gula2 serta minuman keras (vodka). masayarakat cina percaya buah ini meberikan mereka umur yg panjang dan kekayaan.


Sumber: Citrus Variety Collection
Wikipedia

No comments:

Blog Widget by LinkWithin